Het carbon casco voor de 17m motorboot is afgelopen zaterdag bij PDC aan uit de hal gekraand. Een spannende dag dus voor het team van PDC want het schip is 17m lang, 5 meter breed en ruim 6 meter hoog en paste maar net door de deur. Aangezien deze afmeting niet over de weg vervoerd kan worden is het casco naar de gemeentelijke loswal verplaatst. Maandag was hier een BBQ om de afronding van dit geweldige project te vieren. Dit feestje was een bedankje van de eigenaar van het schip. Vanochtend vroeg is het schip op een ponton gezet en nu onderweg naar de afbouwer in Enkhuizen.
Project van 13 maanden
Het project is een jaar geleden gestart met het maken van de tekeningen van de mallen. Deze mallen worden vervolgens als een bouwpakket gefreesd en hierna opgebouwd. Omdat het schip te groot was voor de oven van PDC, is er een mal gemaakt die ook als oven kan functioneren. Daarnaast is er een speciaal frame gebouwd met loopplanken binnen in de mal, omdat de romp te hoog was om overal te kunnen lamineren.
samenvoegen van romp, dek en flybridge
Nadat romp, dek en flybridge los van elkaar gemaakt zijn, zijn alle onderdelen samengevoegd en aan elkaar gelamineerd. Daarnaast zijn er losse onderdelen gemaakt als luiken en banken voor op de flybridge. Het casco weegt in totaal nog geen 5000kg. Het project wordt afgemaakt in Enkhuizen, hier zullen ze het casco schilderen en wordt het voorzien van betimmering en de techniek. De officiele te waterlating zal ongeveer over een jaar tot anderhalf jaar zijn.
Meer informatie over het project
PDC heeft 2 informatieve filmpjes opgenomen over dit project je klik hier voor aflevering 1 en hier voor aflevering 2 . De derde en laatste aflevering is net gefilmd en komt binnenkort online.