Paul Dijkstra Composites krijgt bouwlicentie voor Olympiajol
Paul Dijkstra Composites is begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe Olympiajol, ontworpen door Juan K Jachtdesign. Aan het eind van dit jaar gaan we een nieuwe mallenset produceren met de bedoeling om volgend zeilseizoen met de eerste boten te kunnen varen. De O-jol is een eenheidsklasse en is oorspronkelijk bedacht voor de Olympische spelen in 1936, vandaar de naam Olympia-Jol. De boot wordt door 1 persoon gevaren. De Nederlander Daan Kagchelland won toen olympisch goud in de klasse. Tot het Olympische goud van Marit Bouwmeester in 2016, was dit de enige boot waar we als Nederland Olympisch Goud hebben behaald op de spelen.
In maart van dit jaar zijn wij benaderd door O-jolzeilers Onno Yntema en Sybrand Vochteloo. Of we ook interesse hadden in het bouwen van een nieuwe Olympiajollen. Paul Dijkstra een bekende in het wedstrijdzeilen en bouwer van Solo 673, had hier wel zin in.
Het ontwerpproces
Het Olympiajol ontwerp is al jaren hetzelfde dus leek het ons goed om hier eens met een andere blik naar te kijken. Wie kun je dan beter bij het project betrekken als de ontwerper van de winnende Star en Finn op eerdere Olympische spelen. De keus voor Juan K was dan ook al snel gemaakt en voor ons een grote eer dat hij deel wilde uitmaken van dit project. Juan K is overigens ook bekend van de Volvo Oceaan racers, Ericsson III en IIII, ABN Amro I en II en Groupama.
Het ontwerpproces van de Olympiajol was super interessant. Juan K is echt een kunstenaar en is helemaal op nieuw begonnen met het ontwerpen van de Olympiajol. Voor ons had hij een aantal rompontwerpen gemaakt en bij elk ontwerp kon hij uitleggen welke keuzes hij waarom gemaakt had. Alles wordt 3D getekend in de computer en door allerlei simulaties heen gehaald. Sybrand en Onno ook betrokken bij het ontwerpproces hebben ons vervolgens geholpen met de deklay-out. Uiteindelijk kwam het volgende ontwerp als beste uit alle testen en hebben we voor dit ontwerp gekozen.
Omdat er voor het bouwen van een Olympiajol een licentie nodig is hebben we deze aangevraagd. Deze is afgelopen maand verleend door het Duitse zeilersverbond DSV. Verbondsmeter van het Watersportverbond Toon Neijman heeft na het ontwerpen een digitale voormeting gedaan. Zodat we weten dat onze boten binnen de regels vallen.
De bouwwijze
De komende maanden gaan wij ons eerst richten op het maken van de mallen. De mal maken we van 3D gefreesde plug, waar wij de mal omheen zullen lamineren. Lance Tijhuis tekenaar en werkvoorbereider bij PDC en ook wedstrijdzeiler in de Soloklasse, heeft na het bepalen van het ontwerp het tekenwerk overgenomen. Ook hij tekent alles in 3D en heeft met het ontwerpen van de mal rekening gehouden dat we de boten in de autoklaaf kunnen bakken. Hierin kun je de boten niet alleen onder vacuüm zetten maar ook nog onder druk en met temperatuur bakken.
Daardoor wordt de kwaliteit van je laminaat nog groter en heeft de boot meer vezel per kilo. Zo krijg je dus een stijvere boot. De boten worden gebouwd met glasepoxy prepreg matten. Dit zijn glasvezel matten waar de epoxy al in zit. Dit materiaal wordt bewaard in de vriezer en wordt er pas uitgehaald als het gebruikt gaat worden. Deze matten zijn flexibel en kunnen zo in de mal gelegd worden. Voor de Olympiajol is er een geoptimaliseerd laminaatschema gemaakt, zodat de versterkingen op de juiste plekken komen en de vezels in de juiste richting liggen. De boten worden precies sterk waar ze moeten zijn, maar worden niet te zwaar. Als al het laminaat in de mal ligt, komt er een vacuümzak over de mal en wordt deze vacuüm gezogen. De mal met boot onder vacuüm, gaan in de Autoklaaf, en zo wordt er op hoge temperatuur en onder druk de boot gebakken.
We maken eerst een serie van 3 Olympiajollen voor de mannen die in het hele proces meegedacht hebben en hier ondertussen kind aan huis zijn. Hierna zullen we de productie verder opvoeren. Vragen? Stel ze gerust via info@pd-composites.nl. Meer informatie over de Olympiajol in Nederland? Kijk op de website van de Nederlandse klassenorganisatie