We hebben 4 O-jollen gebouwd in 2023 deze zijn ontworpen door Juan K Jachtdesign. A. De O-jol is een eenheidsklasse en is oorspronkelijk bedacht voor de Olympische spelen in 1936, vandaar de naam Olympia-Jol. De boot wordt door 1 persoon gevaren. De Nederlander Daan Kagchelland won toen olympisch goud in de klasse. Tot het Olympische goud van Marit Bouwmeester in 2016, was dit de enige boot waar we als Nederland Olympisch Goud hebben behaald op de spelen.
In maart van 2022 zijn wij benaderd door O-jolzeilers Onno Yntema en Sybrand Vochteloo. Of we ook interesse hadden in het bouwen van een nieuwe Olympiajollen. Paul Dijkstra een bekende in het wedstrijdzeilen en bouwer van Solo 673, had hier wel zin in.
Het ontwerpproces
Het Olympiajol ontwerp is al jaren hetzelfde dus leek het ons goed om hier eens met een andere blik naar te kijken. Wie kun je dan beter bij het project betrekken als de ontwerper van de winnende Star en Finn op eerdere Olympische spelen. De keus voor Juan K was dan ook al snel gemaakt en voor ons een grote eer dat hij deel wilde uitmaken van dit project. Juan K is overigens ook bekend van de Volvo Oceaan racers, Ericsson III en IIII, ABN Amro I en II en Groupama.
Het ontwerpproces van de Olympiajol was super interessant. Juan K is echt een kunstenaar en is helemaal op nieuw begonnen met het ontwerpen van de Olympiajol. Voor ons had hij een aantal rompontwerpen gemaakt en bij elk ontwerp kon hij uitleggen welke keuzes hij waarom gemaakt had. Alles wordt 3D getekend in de computer en door allerlei simulaties heen gehaald. Sybrand en Onno ook betrokken bij het ontwerpproces hebben ons vervolgens geholpen met de deklay-out. Uiteindelijk kwam het volgende ontwerp als beste uit alle testen en hebben we voor dit ontwerp gekozen.
Omdat er voor het bouwen van een Olympiajol een licentie nodig is hebben we deze aangevraagd. Deze is in 2022 verleend door het Duitse zeilersverbond DSV. Verbondsmeter van het Watersportverbond Toon Neijman heeft na het ontwerpen een digitale voormeting gedaan. Zodat we weten dat onze boten binnen de regels vallen.
De bouwwijze
We hebben een mal gemaakt van een 3D gefreesde plug. Lance Tijhuis tekenaar en werkvoorbereider bij PDC en ook wedstrijdzeiler in de Soloklasse, heeft na het bepalen van het ontwerp het tekenwerk overgenomen. Hij tekende alles in 3D en heeft met het ontwerpen van de mal rekening gehouden dat we de boten in de autoklaaf kunnen bakken. Hierin kun je de boten niet alleen onder vacuüm zetten maar ook nog onder druk en met temperatuur bakken.
In 2023 hebben we uiteindelijk 4 O-jollen gebouwd die nu door hun eigenaren worden voorzien van beslag en tuigage. We hebben geen capaciteit in onze werkplaats om in 2024 meer O-jollen op te pakken. Omdat onze werkplaats al bijna volgeboekt is voor het komende jaar.